طراحی پوستر برای یک رویداد، بسیار جالب است.

با اینکه در چاپ پوستر با محدودیت های تایپوگرافی برند و یا رنگ ها مواجه می شوید، اما همیشه راه های زیادی وجود دارد تا پوستر شما از نظر بصری جذاب باشد.

اغلب پوسترها با اهدفی نظیر دیدن یک رویداد یا ترغیب مردم برای خرید بلیط و… طراحی می شوند.

باید طراحی شما در این پروژه به گونه‌ای تاثیرگذار باشد و همچنین باید تمام اطلاعات مربوط به رویداد به طور خلاصه در پوستر جای داده شود.

ما در این مقاله به ۷ نکته طلایی طراحی یک پوستر باکیفیت و جذاب می پردازیم.

۱- بر روی یک تم تمرکز کنید

بزرگترین مشکلی که در مورد طراحی پوستر یک رویداد وجود دارد این است که بسیار آشفته هستند ونظم و طراحی ویژه ندارند به همین دلیل باید یک تم را انتخاب کنید و فقط روی آن تمرکز کنید.

مانند یک پروژه خاص با آن رفتار کنید و یک تم بصری خاص و ویژه برای طراحی ایجاد کنید.

با توجه به علم زیبایی شناسی ، مجموعه ای از پوسترهای مشابه را با آثار هنری مختلف طراحی کنید.

اگر می خواهید پوسترها را در مکان های مختلف نصب کنید ،بهتر است طراحی ها تا حدودی با هم متفاوت باشد البته با رعایت تم مشخص .

این کار باعث می شود افرادی که یک نمونه از پوستر را دیده اند نگاهی متفاوت و تازه به پوستر دیگری با همان مضمون در مکانی دیگر داشته باشند.

تم خوب برای یک پوستر، تمی است که حسی مطابق با حال و هوای رویداد را منتقل کند.

تم پوستر نشان دهنده جدی بودن یا سرگرم کننده بودن رویداد شما است .
از رنگ ها ، تایپوگرافی ها و تصاویر متناسب با موضوع رویداد خود در طراحی پوستر استفاده کنید.

استفاده از یک تم در طراحی پوستر
استفاده از یک تم در طراحی پوستر

۲- خوانایی پوستر از راه دور

تقریباً غیر ممکن است که المان‌های متنی یک پوستر را بسیار درشت نمود.

افراد نیاز دارند تا از راه دور بتوانند اطلاعات اصلی پوستر را ببینند و بخوانند.

خوانایی پوستر با کلمات و عناصر نوشتاری و همچنین با تصاویر گسترش می‌یابد.

شما هنگام طراحی پوستر باید به این توجه کنید که پوستر طراحی شده، از راه دور چه حسی را در خواننده آن ایجاد می کند.

قسمت بالایی پوستر در اکثر مواقع باید به گونه ای باشد که بیشتر جلب توجه کند و البته دارای یک عنوان جذب کننده نیز باشد و دیگر مطالب پوستر بهتر است که کوچکتر باشند.

اندازه متن های گوناگونی که در پوستر نوشته می شود باید با توجه به اهمیت آن ها انتخاب شود.

نکته :

امروزه بسیاری از کاربران با تلفن همراه خود از پوسترها عکس می گیرند تا بعداً جزئیات آن رویداد را به طور کامل مطالعه کنند. وقتی پوستر را طراحی می کنید ، یک نسخه از آن را چاپ کنید سپس از آن عکس بگیرید.📸

آیا می توانید هنگام گرفتن عکس از آن ، تمام اطلاعات اصلی را بخوانید؟

سعی کنید پوستر شما خوانایی لازم را داشته باشد و در غیر اینصورت حتما طراحی پوستر را تصحیح کنید.

خوانایی پوستر از راه دور
خوانایی پوستر از راه دور

۳- شامل بودن اطلاعات کلیدی

زمان، تاریخ، محل برگزاری، اطلاعات تماس و … یک رویداد حتما باید در پوستر نوشته شود.

آیا پوستر رویداد شما شامل موارد فوق است؟

اگر پوستر شما اطلاعات کامل را به افراد نمی‌دهد باید به گونه ای طراحی شود که بازدیدکنندگان را نسبت به رویداد شما علاقه مند کند به طوری که بازدیدکننده پوستر خود به دنبال اطلاعات دقیق رویداد شما برود. و اما بهترین طراحی آن است که اطلاعات کامل را به بازدید کنندگان بدهید.

پوستر دوره آموزشی
پوستر دوره آموزشی

۴- از یک ویژوال خیره کننده استفاده کنید

مهم نیست که تصویری که برای پوستر انتخاب کردید چیست، البته تا زمانی که خوب باشد.😉

عکس ها ، تصاویر ، عناصر متن جالب یا رنگ همه می توانند افراد را به سمت یک طراحی پوستر سوق دهند. هرچه تصویری که انتخاب می کنید خیره کننده تر باشد ، احتمال این که توجه بازدیدکنندگان را جلب کند بیشتر است.

طراحی پوستری مناسب، یک چالش است به گونه ای که این پوستر باید بتواند در محیط پیرامون خود ایستادگی کند.

پوستر ها برای جذب کاربران به خود نیاز به طراحی مناسب دارند و برآن متکی اند. به همین دلیل وجود یک تصویر خیره کننده در پوستر بسیار مهم است.

پوستر بی پایان
پوستر بی پایان

۵- ثبت نام تجاری در پوستر

برای رویدادهایی که توسط یک سازمان انجام شده یا حامیان مالی دارند ، فراموش نکنید که لوگو ها یا اطلاعات مربوط به برند را در پوستر درج کنید.

این عناصر ضروری نیستند بلکه باید به گونه ای نمایش داده شوند که مردم بدانند چه کسانی با این رویداد همکاری می کنند و برگزاری این رویداد برعهده چه کسانی می باشد.

در پوستر نمایش ها می بینید که نام نمایش را با بزرگترین فونت و نام برند را با فونت کوچک تر و تا حدودی برجسته تر طراحی می کنند.

در این گونه طراحی ها افراد از دو طریق جذب می شوند اول با توجه به برندی که شناخته شده و سپس با اسم آن نمایش.

پوستر سریال هیولا (از نماوا)
پوستر سریال هیولا (از نماوا)

۶- از اندازه و مقیاس نهایت بهره را ببرید.

طراحی پوستر می تواند با هر شکل و اندازه ای باشد و محدودیتی وجود ندارد .

بهتر است از مقیاس بوم برای اجرای طرح خود استفاده کنید.

می توانید از اندازه و مقیاس های زیر در طراحی عناصر خود استفاده کنید.

تصویر اصلی: حداقل ۷۰ درصد بوم
سرفصل (اغلب اوقات نام رویداد): ۳۳ درصد
اطلاعات ثانویه مانند تاریخ و زمان: ۳۳ درصد
جزئیات دقیق: ۱۵ درصد
برندسازی یا حمایت مالی: ۱۰ درصد

توجه داشته باشید که بعضی از عناصر ممکن است برای طراحی شما همپوشانی داشته باشند یا نیاز به استفاده از آن ها در پوستر شما نباشد.

۷- با یک الگوی شروع کنید

طراحی پوستر می تواند بسیار دشوار باشد.

بهتر است برای شروع پروژه خود از یک الگو استفاده کنید و به کمک آن طراحی خود را کامل کنید.

اگر به دنبال یک طرح از پیش تولید شده هستید که ان را شخصی سازی کنید، می توانید از سایت‌های مختلفی کمک بگیرید.

برای مثال می‌توانید وارد سایت freepik.com شده، و در نوار جستوجو عبارت Poster Template را وارد کرده و منتظر هزاران قالب آماده پوستر، برای الگو گرفتن، و یا حتی استفاده و تغییر المان‌های آن باشید.

اندازه پوستر ، جهت گیری پوستر و … معیارهایی هستند که در انتخاب الگو خود باید به آن ها توجه داشته باشید.

و یا می توانید با توجه به موضوع خودتان جستجو کنید مثلا کلمه Music Poster را جستجو کنید.

نکته : به دنبال طرحی باشید که ایجاد عناصر در آن آسان باشد و به راحتی توانایی تغییر آن را داشته باشید.

با به کار گیری نکات بالا می توانید به آسانی طراحی پوستر رویداد مورد نظر خود را شروع کنید.

دو نمونه قالب آماده پوستر از freepik
دو نمونه قالب آماده پوستر از freepik

در پایان، ضمن تشکر بابت مطالعه این مقاله، می‌توانید با ارائه نظرات خود، ما را در مسیر افزایش سطح دانش طراحانِ با استعداد، یاری نمائید.