هر پروژه ای که شما انجام می دهید به طریقی با کاربران در ارتباط است. طراحی یک پیام و لحن را انتقال می دهد. لحن احساسی همان چیزی است که ما می خواهیم با نگاهی عمیق تر به آن بپردازیم و سعی کنیم درک بهتری از آن داشته باشیم.
ارتباطات عاطفی در چهار جفت اصلی قرار می گیرند – شادی و غم، اعتماد و انزجار، ترس و عصبانیت، تعجب و پیش بینی. درک این طیف از احساسات و چگونگی ارتباط آن با یک پیام بصری بسیار مهم است به گونه ای که پروژه های طراحی شما همانطور که در نظر گرفته شده اند دریافت می شوند. همانطور که از طریق این پست می خوانید، به وب سایت های برجسته نگاهی بیندازید و به این فکر کنید که هرکدام در شما چه احساسی ایجاد می کنند و چه بخش هایی از زیبایی شناسی بصری در آن احساسات نقش دارد.
چرخ احساسات
دقیقاً مانند چرخ رنگ در جعبه ابزار هر طراح یک چرخ عاطفی مشابه و طراحی شده وجود دارد. رابرت پلاتچیک، روانشناس و مربی، چرخ را در سال ۱۹۸۰ توسعه داد. چرخ او بر اساس چهار احساس اساسی و متضاد آنها بنا شده است.
احساسی که فرد هنگام تعامل با یک طرح احساس می کند، احساسات متفاوتی را به دنبال دارد. این احساس به طور کلی می تواند چگونگی مشاهده و تعامل یک شخص با طراحی شما یا حتی شرکت یا مارک شما را مشخص کند.
شادی و غم
خوشحالی مسری است. منظور از این جمله در طراحی شما این است که افراد می خواهند آن را با دیگران، در رسانه های اجتماعی، فرد به فرد یا به روش های دیگر به اشتراک بگذارند. مردم برخلاف بسیاری از گزینه های دیگر، با زیبایی شناسی شاد ارتباط برقرار می کنند زیرا این چیزی است که باعث می شود با یک ارتباط عاطفی مثبت احساس خوبی داشته باشند.
به طرز تعجب آوری تصاویر غم انگیز هم بطور مشابه با کاربران ارتباط برقرار می کنند. زیرا غم و اندوه احساس همدلی را ایجاد می کند، که بیشتر کاربران نسبت به آن واکنش نشان می دهند. آنها ممکن است به موضوع بیشتر اعتماد کنند یا آنچه را که دیده اند برای کمک به آنها به اشتراک بگذارند.
اعتماد و انزجار
اعتماد و انزجار دست به دست هم می دهند و خط بین این دو به راحتی قابل عبور است. شما می خواهید تصویری بسازید که برای کاربران قابل اعتماد و باورپذیر به نظر برسد تا آن را قابل اعتماد ببینند. اما این بدان معنی نیست که نمی تواند خیالی باشد. فقط نیاز به یک سرسوزن اعتماد دارد.
بدون آن اعتماد، ارتباط عاطفی با اعتماد به سرعت می تواند به انزجار تبدیل شود. این می تواند در ارتباط کاربران با پیام شما یا تصاویری که ارائه کرده اید، مشکل به وجود آورد.
ترس و خشم
استفاده از ترس یا عصبانیت در طراحی می تواند یکی از دشوارترین احساسات برای کار کردن باشد. برای بعضی از مردم پاسخ عاطفی به ترس، فرار است – شما که نمی خواهید وقتی مردم طرح شما را ببینند این اتفاق بیفتد. اما از نظر دیگران ترس، باعث می شود فرد در وضعیت فعلی خود ایمن تر باشد، شاید حتی بتواند او را به اطلاعاتی که ارائه می دهید بهتر متصل کند.
خشم و منفی نگری اثری ماندگار دارد. این نشانه های احساسی بصری منجر به پرخاشگری یا سرسختی می شوند و ماهیت کلی غیرقابل پیش بینی دارند و نمی توان پیش بینی کرد که چگونه تصاویر عصبانی یا منفی بر هرشخص تأثیر می گذارند.
غافلگیری و پیش بینی
غافلگیری می تواند سرگرم کننده باشد و به ایجاد ارتباط با یک کاربر کمک کند. یک عنصر بصری جالب یا عملی می تواند این امر را انجام دهد. غافلگیری اغلب با ترس یا خوشحالی میآید تا یک ارتباط عاطفی کلی ایجاد شود.
تیزرهای «به زودی» را دیده اید. این روی حس پیش بینی ما تاثیرمی گذارد. حس کنجکاوی مردم را در مورد آنچه در آینده قرار است اتفاق بیفتد برمی انگیزد. به عنوان مثال: -یک صفحه ی طراحی شده ی عالی به زودی قرار خواهد گرفت- این جمله در یادها خواهد ماند و کاربران چندین بار برمی گردند تا بتوانند آنچه را که می آید یا اتفاق می افتد، کشف کنند.
۳ سطح طراحی بصری
ارتباطات و احساسات عاطفی مرتبط با طراحی شما از مکانها و چیزهای مختلف ناشی می شود. بعضی اوقات این احساسات با عناصری از قبیل رنگ و لحن و سایر نشانه های بصری تحت کنترل شماست. بعضی اوقات اینطور نیستند. (مشتری ای را در نظر بگیرید که از رنگ قرمز متنفر است یا از میمون ترس دارد و این نشان تجاری شماست.)
آنچه شما باید روی آن ها تمرکز کنید چیزهایی است که می توانید کنترل کنید. در طراحی عاطفی دونالد نورمن: چرا ما چیزهای روزانه را دوست داریم (یا متنفریم)،
او سه سطح از طراحی بصری – غریزی، رفتاری و تأملی را توضیح می دهد. این مفاهیم می توانند چگونگی ارتباط ما با یک عنصر بصری و چگونگی خلق چیزی جذاب تر، مؤثر یا مورد استقبال را توضیح دهند.
- سطح غریزی: این اولین احساسی است که شخص با طراحی دارد. این یک واکنش کاملاً غریزی نسبت به چیزی است. این سطح از طراحی می تواند کاربران را به احساس چیزی (واکنش مورد نظر) تبدیل کند یا تصور خنثی و غیرقابل توصیفی به جا بگذارد.
یک طراحی غریزی خوب باعث می شود چیزی را احساس کنید و می خواهید دوباره با طرح در تعامل باشید.
- سطح رفتاری: این سطح مربوط به تجربه کاربر است. با طرح چه می کنید؟ چگونه کار می کند یا عملکرد دارد؟ اگرچه ممکن است فکر کنید که این فقط برای پروژه های دیجیتال مانند برنامه ها(app) صدق می کند، اما دسترسی گسترده تری نیز دارد. در ساده ترین سطح، طراحی کارت ویزیت حاکی از یک رفتار است – برای گرفتن آن و ثبت اطلاعات برای بعداً.
- سطح انعکاسی: بالاترین سطح فرآیند تفکر عاطفی – بصری، انعکاسی است. این تفسیر و درک یک عنصر بصری است که با احساساتِ در مورد آن ترکیب شده است. در این مرحله از فکر، فرد تصور پایدار از چیزی را تعیین و ایجاد می کند. آیا بصری به یاد ماندنی است؟ آیا تأثیر ماندگاری بر جای می گذارد؟ آیا او بعداً آن را ارجاع می دهد؟
علائم بصری-احساسی
چه عناصری را می توانید در طرح های خود که با احساسات مختلف همراه است، بگنجانید؟ جواب تقریباً همه چیز است. هر عنصر بصری نوعی ارتباط را برای کاربران ایجاد می کند. و این از اهمیت حیاتی برخوردار است. آرون والتر در «طراحی برای احساسات»
توضیح می دهد که احساسات تجربه ای را برای کاربران ایجاد می کند که باعث می شود احساس کنند در طرف دیگر ارتباط یک شخص قرار دارد نه یک ماشین .
در مورد تأثیرات عاطفی که هر یک از این عناصر بصری رایج می تواند با آن، مثبت یا منفی، همراه باشد فکر کنید:
- رنگ
- صدا
- کلمات بزرگ
- بافت
- قابلیت استفاده
- خوانایی
- سبک عکس
- شکل
علاوه بر این نشانه های بصری، انواع خاصی از درگیری های عاطفی وجود دارد که می توانید با زیبایی شناسی ایجاد کنید. تعیین لحن مناسب و تأثیر عاطفی باید یکی از اولین مباحث در شروع هر پروژه طراحی باشد.
- سرگرمی و تعامل
- شوخ طبعی و سبکی
- الگوها و ناهماهنگی
- شناخت و آشنایی
- رابطه و لحن
نتیجه
تقریباً در هر طراحی، هدف این است که کاربران بتوانند با کار شما ارتباط برقرار کنند. درحالی که احساسات مورد نظر ممکن است متفاوت باشند بسیاری از موضوعات مشترک است. یک طراحی خوب دارای عناصر جذاب و اثربخش است و برای کاربر لذت بخش و به یاد ماندنی است.
با ترکیب این ایده ها و تلاش برای استفاده از نشانه های بصری قوی که با احساسات مناسب برای پروژه ی شما در ارتباط هستند، می توانید طرحی را تدوین کنید که به شیوه ای مناسب کار کند. جذابیت بصری داشته باشد و روابط عاطفی را برانگیزد.
آرزومندم مفاهیم بیان شده مورد بهره مندی شما عزیزان قرار گیرد و به شما در طراحی کمک کرده باشد.
نظرات شما باعث دلگرمی ما و افزایش کیفیت در ارائه مطالب میگردد.